tag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post4915281583273223592..comments2014-02-24T10:41:15.763+01:00Comments on cruciform phronesis: Att inte göra skillnadFredrik Wenellhttp://www.blogger.com/profile/12009236565250720629noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-33137511980215478042009-05-11T22:31:00.000+02:002009-05-11T22:31:00.000+02:00Ok, då förstår jag. Och håller fullständigt med. T...Ok, då förstår jag. Och håller fullständigt med. Tycker också Swärds och Gardells möte är hoppingivande och kanske rentav ett gudsrikestecken!<br />/JAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-63452663204717995532009-05-11T19:27:00.000+02:002009-05-11T19:27:00.000+02:00Ja okej då är jag med. Jag har heller aldrig varit...Ja okej då är jag med. Jag har heller aldrig varit rädd att dela upp i vi och dom. Det är ju själva grunden för dialog. Om det inte fanns något dom hade inte dialogen kunnat förekomma. Det jag menar är hur vi betraktar detta dom. Det gör Jesus annorlunda. Han erkänner skillnaden men den blir inte en hotande skillnad. Det var tanken med det positiva i Gardells och Swärds samtal.Fredrik Wenellhttps://www.blogger.com/profile/12009236565250720629noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-75459622619791556202009-05-11T18:34:00.000+02:002009-05-11T18:34:00.000+02:00Roland. Jag har förstås helt för dialog osv (det ä...Roland. Jag har förstås helt för dialog osv (det är väl uppenbart?), men jag reagerade på Fredriks; "Vi delar upp människor i vi och dom. Jesus gjorde inte skillnad på människor". Om vi ska kunna praktisera efterföljd tillsammans så förutsätter det att man åtminstone har gjort en preliminär indelning i vilka som är "vi" (efterföljarna) och "dom" (dom som ännu inte är med på vägen). Jag förstår inte riktigt den här rädslan för "vi och dom". <br />/JonasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-31878994023023629912009-05-11T18:16:00.000+02:002009-05-11T18:16:00.000+02:00Vad pratar ni om? Finns det inte helt olika former...Vad pratar ni om? Finns det inte helt olika former av dialog? Dels den liberala där poängen är att alla ska säga sitt och alla ska vara glada och dels "samtal i Jesu efterföljd" som säger att vår enda vishet är den som uppenbaras när vi tillsammans försöker praktisera våra efterföljd. Se Bengts inlägg ovan om samtalen i Klippan.<br /><br />Roland SpjuthRoland Spjuthnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-75168855830526223182009-05-11T15:16:00.000+02:002009-05-11T15:16:00.000+02:00Alltså, jag är universalist i eskatologin. Det är ...Alltså, jag är universalist i eskatologin. Det är ett hopp, inte något förverkligat. I den här tiden så är vägen smal och dom som finner den få. Åtskiljandet är viktigt för att församlingen ska kunna bli en stad på berget och ett ljus i mörkret, ett alternativt samhälle. <br /><br />När det gäller "omvända" så skulle vi säkert kunna enas om en definition, men vi skulle nog applicera den olika generöst på konkreta människor. Från mitt perspektiv så är dom flesta "kristna" (även frikyrkliga) hedningar. Eventuellt inkluderat jag själv...<br /><br />Hur tänker du, bör församlingen "pröva" en persons omvändelse (innan dop), eller räcker det med tex bekännelsen?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-33817709819202953572009-05-11T13:24:00.000+02:002009-05-11T13:24:00.000+02:00...och då spelar det väl ingen roll eftersom du är......och då spelar det väl ingen roll eftersom du är universalist? Vad har då skiljandet för funktion? <br /><br />Jag är också baptist och tycker bara att de som är omvända skall döpas - men det skiljer nog i vad vi menar med omvända kan jag tänka?Fredrik Wenellhttps://www.blogger.com/profile/12009236565250720629noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-61488883904551976542009-05-11T11:46:00.000+02:002009-05-11T11:46:00.000+02:00Snygg bild förresten.
Som jag ser det så har för...Snygg bild förresten. <br /><br />Som jag ser det så har församlingen fått himmelrikets nycklar, och att skilja på människor ingår i det uppdraget. Jag är ju baptist också, och tycker därför att församlingen endast ska döpa omvända, och att det därmed är församlingens uppgift att pröva omvändelsens äkthet, tex genom en novis-tid.<br /><br />Så ja, jag tror att vi ska skilja på människor. Sen är jag förstås för en radikal inklusivitet när det gäller vilka människor vi hänger med osv. Detta åtskiljande blir heller inte lika dramatiskt för mig eftersom jag är universalist, o tror att alla knän till sist ska med glädje ska böja sig för Jesus.<br /><br />(Fö har jag skrivit en replik på din senaste kommentar på Barnabasbloggen.)<br />/JonasAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-32162379132883594902009-05-11T09:58:00.000+02:002009-05-11T09:58:00.000+02:00Men vad skönt då har jag ju min försörjning på det...Men vad skönt då har jag ju min försörjning på det torra...<br /><br />Nja, nu menar jag ju inte riktigt så. Men det är väl ändå inte vi som skall skilja fåren från getterna, eller? Jag skriver ju ändå "livsförvandlande" - och jag tänker mig att den skiljandet är eskatologisk, eller? Menar du att det är vi som har uppgiften att skilja på människor?<br /><br />Sen måste församlingen ha en tanke om vad detta livsförvandlande är i riktning mot. <br /><br />Vi gör inte skillnad i att inbjuda till denna gemenskap och i gemenskapen gör vi inte skillnad. Gud låter ju ändå sin sol gå upp över onda och goda. Sen säger Jesus: "Var fullkomliga såsom min Fader i himlen är fullkomlig." Det tänker jag syftar på att inte göra skillnad.Fredrik Wenellhttps://www.blogger.com/profile/12009236565250720629noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1936338463144830265.post-52482954648659417502009-05-11T07:25:00.000+02:002009-05-11T07:25:00.000+02:00Du låter lite som Gardell. :) Är det verkligen så ...Du låter lite som Gardell. :) Är det verkligen så att Gud inte gör skillnad. Hur blev det med agnarna och vetet, fåren och getterna, vi och dom, innanför och utanför, Guds barn och djävulens barn, ljuset och mökret?<br />/Jonas LundströmAnonymousnoreply@blogger.com